Home / Antwoord op artikelen van evangelisten / Impliceert soera 65:4 dat je mag trouwen met meisjes die niet de puberteit heeft bereikt?

Impliceert soera 65:4 dat je mag trouwen met meisjes die niet de puberteit heeft bereikt?

Allereerst het woord dat in sura 65:4 wordt gesproken over ‘Nisaikum’ dit impliceert slechts vrouwen. Het woord maakt geen onderscheid voor meisjes of volwassen vrouwen, de context is bepalend. In soera Nisa (hoofdstuk 4) vers 43 werd het gebruikt voor volwassen vrouwen. Want het aanraken van een minderjarig meisje verbreekt niet de wassing.

Ten tweede geeft soera an nisa vers 6 duidelijk aan dat je de wezen moet onderhouden tot een gegeven moment dat ze de periode van het huwelijk hebben bereikt. Als het zo was dat er geen leeftijdslimiet was, waarom zou het hier dan staan en gelden. Hierbij geeft de Koran een kader aan dat je hen tot een bepaalde periode (de puberteit). Er is dan een strikte onderscheid in de die twee periodes.

Soera 4:6 Beproef de wezen als zij de huwbare leeftijd hebben bereikt en als jullie ontdekken dat zij goed kunnen oordelen, geef hen dan hun eigendommen, maar verspil het niet in haast, opdat zij op zullen groeien

Ten derde is het de ijtihaad (mening) gebaseerd op de koran en soennah, van osman el Betti (gestorven in het jaar 140) Ebu Bekr el-Esamm (gestorven 200 na hijra), ibn subrume (gestorven 140) en anderen van de salaf dat het ten alle tijden verboden is om een man of vrouw uit te huwen, als die de puberteit/volwassenheid niet heeft bereikt. In hun tijd was dat 9 jaar voor de vrouw en 12 jaar voor de man. Dit kan per geografie en tijdperiode veranderen. Maar volgens hen en vele andere grote geleerden is het dus ten alle tijden verboden om een meisje te huwen voor de pubertijd. Voor hen is het duidelijk dat het dus niet gaat om de wachtperiode voor minderjarige vrouwen, maar voor volwassen vrouwen bij wie de ongesteldheid vanwege bepaalde redenen nog niet gebeurd. Bijvoorbeeld door stress,  een disbalans in de hormonen of zelfs door overgewicht. Het was de shariah van het majalle van de ottomaanse rijk die in 20 ste eeuw zoals hayreddin karaman aangeeft zich baseerde op deze geleerden om een minimumleeftijd aan te geven voor het huwelijk van zowel man of vrouw.

Ten vierde; voor geleerden die aangeven dat zij wel uitgehuwelijkt mag worden, bijvoorbeeld aan een heerser zodat de meisje opgroeit aan het oord van een koning en daarin wordt onderwezen. Mag er pas geslachtsgemeenschap plaatsvinden, als het meisje de puberteit heeft bereikt en er klaar voor is. Zoals de profeet sav 3 jaar heeft gewacht bij aisha (ra). Volgens deze geleerden mag de vrouw indien zij niet na haar puberteit niet tevreden is met het huwelijk scheiden van haar man (zie ijtihaad imam abu hanifa). Imam abu hanifa geeft aan dat het minimum leeftijd daarvan 9 tot 17 jaar is bij een vrouw. Dus ook al zou zij niet menstrueren tot haar 17, dan is ze vanaf 17 volwassen. Dit betekent echter niet dat ze niet mag trouwen voor haar 17, omdat ze wel voldoet aan alle andere eisen voor het bereiken van de volwassenheid. Per geografie kan en tijdsperiode kunnen deze leeftijden aangepast worden. (1)

Ten vijfde

In the book of jasher; 39. And they all blessed the Lord who brought this about, and they gave him, Rebecca, the daughter of Bethuel, for a wife for Isaac.

40. And the young woman was of very comely appearance, she was a virgin, and

Rebecca was ten years old in those days.

Er zijn verschillende interpretaties zoals het feit dat rashi claimt dat rebecca 3 jaar oud of tien jaar oud was toen zij trouwde met isaac. (Rashi’s commentary on Genesis 25:20)

Ten zesde: Vanuit het feit dat er een Ijma’ (consensus) is die het geslachtsgemeenschap tussen een man en een vrouw expliciet verbiedt indien er dus schade is (lichamelijk/fysiek en/of mentaal/emotioneel)

(1) https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/747138