Home / Paulus en het christendom / Aanvullende ‘textual criticism’ informatie aan onze artikelen over Paulus en diens brieven deel 3

Aanvullende ‘textual criticism’ informatie aan onze artikelen over Paulus en diens brieven deel 3

1: Philippians 1:22; “maar toch weet ik niet wat ik moet kiezen.”de geïnspireerde paul die altijd die spreekt met wijsheid weet geen besluit te nemen. En gaat ervan uit dat hij enkel goede daden zal doen als hij blijft leven, hoe kan je daar zeker van zijn als je gelooft dat het ot is geïnspireerd? Salomon was niet te evenaren in zijn wijsheid maar beging afgoderij. 


2: galatians 4:25 he reffered to the thora observance as slavery. Daarnaast zegt die those who observe thora have cut themselves off from christ and lapsed from grace (galatians 5:4). Dit is tegenstrijdig met hetgeen paul zegt in romans. (twee termen die refereren naar de wet en geboden van God) letterlijk ‘heilig’, ‘rechtvaardig’ en ‘goed’ noemt (zie Romeinen 7:12). Romans 7:12 Wherefore the law is holy, and the commandment holy, and just, and good.

3: 2 petrus gebruikt the epistle of jude. Matteus en lucas gebruiken marcus. The chronicler gebruikt samuel and kings.

4: frank R. Zindler in diens werk ‘where jezus never walked’ there was no village of nazareth in the ostensible time of jezus. Tevens wordt geclaimd dat er geen synagogen waren in galilea. Dr price schrijft in diens werk, the case against, hoofdstuk 5, eerste bladzijde;

“building: Matthew 6:5; Mark 1:21, 23, 29; 31; 3:1; 6:2; 12:39; 13:9; Luke 4:15, 16, 20, 28; 7:5; 13:10; 21:12; John 6:25, 59; 9:23, 42; 16:2; 18:20. None of these sounds right to me if we try to substitute “private gathering” or “lawn party.” And when we hear of a benefactor bank-rolling the construction of a synagogue, or of the religious peacocks angling for the podium seats in the synagogue, or floggings of heretics there, I just can’t imagine the evangelists were thinking of anything but discrete synagogue buildings. And there is no evidence of any, which means the evangelists simply assumed things had been”

5: zoals in levicitus 7:26 staat waar je ook leeft, je moet niet het bloed eten van een vogel of dier. Gezien het feit dat christenen aannemen dat jezus GOD is. Zou het heel raar zijn als hij het in eerste instantie verbiedt aan de joden om de dierlijke bloed te eten. Om vervolgens in de avondmaal aan te geven drink de wijn dat is mijn bloed. Communiom komt dan ook voor Egyptian book of dead, as a means of becoming one with osiris-dionysus”. (How jezus became christen, blz 232).

6: zoals dr.Price de vraag stelt; why couldnt jezus have denounced slavery? The stoics denounced it as against nature. Even the pre-socratics had said the same. (..) petrine and pauline epistles, command slaves to obey their masters in all matters. (Dr price, the case against, onder het kopje; ‘the inconvenience of slavery’. Hij noemt lucas 12:36 ook wel de slechtste metafoor van jezus.