Home / Paulus en het christendom / Aanvullende textual criticism informatie aan onze artikelen over Paulus en diens brieven deel 2

Aanvullende textual criticism informatie aan onze artikelen over Paulus en diens brieven deel 2

1: 1 thessalonicenzen 2:15; who killed the Lord Jesus and the prophets and also drove us out. They displease God and are hostile to everyone. Ze zouden dus vijandig tegen iedereen zijn. 

2: 2 corinthians 12:1: visions and relevations (optasiai kai apokalypseis). 1 van de verzen dat paulus divine revelation krijgt en zijn info dus niet basseert op apostelen of anderen.

3: 1 tessalonicenzen 4:15;

15 Wat wij hier zeggen, is het woord van de Here: wij die bij de terugkeer van de Here nog leven, zullen Hem niet eerder tegemoet gaan dan de gestorvenen

Ellicots commentary (15) By the word of the Lord.—Literally, in. A most direct claim to plenary inspiration (see references). It does not mean “According to certain words which Christ spoke,” nor yet “By means of a revelation from the Lord to me,” but “By way of a divine revelation:” “I tell you this as a message straight from God.” In what way apostles and prophets became conscious of supernatural inspiration we cannot tell; but elsewhere also St. Paul speaks of possessing the consciousness sometimes and not at others.

4:

1 corinthians 7:12: To the rest I say this (I, not the Lord): If any brother has a wife who is not a believer and she is willing to live with him, he must not divorce her.

1 corinthians 7:40 But in my opinion it would be better for her to stay single, and I think I am giving you counsel from God’s Spirit when I say this. De opinies van Paulus die onderdeel uitmaken van de tekst.

5; 1 corinthians 6: 1-8 is tegenstrijdig met romans 13: 1-7 (pauline interpolations, blz 227).

6: celsus (180) verweet de christenen dat ze ook veranderingen en corrupties aanbrachten het Romeinse werk; ‘Sibylinne Oracles’. (Grant, heresy and criticism, 2-6.)

7: 1 Cor. 14.34-35, which many scholars regard as a non-Pauline interpolation. The next four chapters will argue that 1 Cor. 11.3-16 (Chapter 5), 1 Cor. 2.6-16 (Chapter 6), 1 Cor. 12.31b-14.la (Chapter 7), and Rom. 1.18-2.29 (Chapter 8) are, in fact, non-Pauline interpola- tions. The last two chapters (Chapters 9 and 10) will summarize the arguments advanced by other scholars for viewing five additional pas- sages as interpolations: Rom. 16.25-27; 2 Cor. 6.14-7.1; 1 Thess. 2.13- 16; Rom. 13.1-7; 1 Cor. 10.1-22. Finally, in the Epilogue, I shall briefly address the question of interpolations and the canonical authority of Scripture (William o Walker, interpolations in the pauline letters, 24-25).

8: wedderbun weerlegt William Crag Lane en andere opologeten, jezus niet door geheime discipel begraven maar door diens vijanden. Hij haalt hiervoor Acts 13:29, justinus de martelaar diens werk dialogue with thrypo the jew, 97:1 en the Gospel of Peter 6:21 aan. (Dr. price, jesus is dead).

9: Jezus interrupted blz 148 staat het volgende over Jezus; “in fact his name is never mentioned; we have thousands of private letters, poets, natural scientists (…). In no first century greek or Roman pagan source is jezus mentioned”. Bijvoorbeeld Aulus Gellius schrijft er niet over. Of Aulus Celsus (niet te verwarren met celsus van het ware woord) schrijft er niet over. Terwijl Paulus (colossians 1;6) juist de volgende claim doet; hat has come to you. In the same way, the gospel is bearing fruit and growing throughout the whole world—just as it has been doing among you since the day you heard it and truly understood God’s grace(dr.price, beyond the crusades)

10; romans 1:3 regarding his Son, who as to his earthly lifea was a descendant of David.

Galatians 4:4 But when the set time had fully come,(A) God sent his Son,(B) born of a woman,(C) born under the law

1 corinthians 11:24-25 die zonder verwijzing naar het bloed voorkomt in de versie van didache. Waarom citeert paulus niet over het leven van jezus?

11; the epistle of the romans heeft 2 maal meer citaten uit het Oude testament dan de drie synoptische Bijbels. Er zijn in totaal 41 citaten naar het ot toe in de synoptic gospels. (G.Vermes, the authentic gospels of jezus (2003) pp 427-430)

12: galatians 1: 18-24 het eerste bezoek van Paulus, zoals Dr. Price aangeeft in diens werk jezus is dead, is hoogstwaarschijnlijk een interpolatie gezien het feit dat marcion noch tertullianus deze citeert.

13: zoals dr price aangeeft ‘you will not see me’ (matthew 24:39 en luke 13;35) is dus in overeenstemming met het verhaal van Elijah in 2 kings 2. Het is het feit dat in de vroege Marcus versie jezus niet verschijnt aan de apostelen. Hierbij gaat het dus niet om ressurection maar om assumption wat ook dus een vroege traditie was binnen het christendom. Volgens dr price waren er 3 vroege tradities.

1: God exalted him in heaven (as in jesaja 52)

2:God had taken him directly to heaven (elijah)

3: ressurection (dr price, revisiting the empty tomb, blz4.