Home / Authenticiteit van de Bijbel / De manuscripten van Mattheus, tot de 4e eeuw

De manuscripten van Mattheus, tot de 4e eeuw

by Brother Ali Reza

Het wordt door vele Bijbelse geleerde aangenomen dat de evangelie wat we “volgens Mattheus” (ΚΑΤΑ Ματθαίον) noemen, deel uitmaakt van de synoptische evangeliën en is in de eerste eeuw geschreven, (Faithlife study Bible, the synoptic Gospels and acts) maar van die periode hebben we geen enkel manuscript.

1) De vroegste document wat we van “Mattheus” hebben, is p104 (zie foto 1). Het zijn maar 8 verzen van hoofdstuk 21, met vele lacunas.

Dit komt van de tweede helft van de 2e eeuw (paleografisch gedateerd) (prof. Brent Nongbri en NESTLE-ALAND, NOVUM TESTAMENTUM GRAECE, blz 2)

2) de volgende beschikbaar document is p64 (foto 2). Dit zijn hele kleine papyri stukjes waar in ongeveer 20 verzen voorkomen met zo’n 60% lacunas.

Dit komt van eind de 2e eeuw (paleografisch gedateerd) (NESTLE-ALAND, NOVUM TESTAMENTUM GRAECE, blz 2.zie ook AN INTRODUCTION TO THE NEW TESTAMENT MANUSCRIPTS AND THEIR TEXTS blz 318)

3) de volgende beschikbare document is p77 (foto 3). Dit zijn ook kleine stukjes papyri waarin er 10 verzen van hoofdstuk 23 in voorkomen met vele lacunas.

Dit komt van einde 2e en begin 3e eeuw (paleografisch gedateerd) (idem)

4) de volgende beschikbaar document is p103 (zie foto 4). Er zijn maar 4 verzen. 2 van hoofdstuk 13 en twee van hoofdstuk 14,met lacunas.Dit komt van eind 2e en begin 3e eeuw (paleografisch gedateerd) (NESTLE-ALAND, NOVUM TESTAMENTUM GRAECE, blz 3. Zie ook idem)

Al die manuscripten zijn anonieme documenten, waarin niet aangegeven wordt, wie de schrijver of de auteur is. En dit brengt ons bij P1.

5) de eerste beschikbaar document van Mattheus hoofdstuk 1 verse 1, is p1 (zie foto 5). Er zijn maar 17 verse van hoofdstuk 1, met lacunas.Het komt van midden 3e eeuw. (paleografisch gedateerd) (NESTLE-ALAND, NOVUM TESTAMENTUM GRAECE, blz 1.zie ook idem)En wat opmerkelijk is, dat deze papyri ook geen titel/Inscriptio heeft en dus gaat het om een anonieme document.

6) de volgende beschikbaar document van Mattheus is p45 (zie foto 6). Er zijn 8 verzen van hoofdstuk 20 met vele lacunas, en 6 verzen van h21 met vele lacunas, en paar verzen vanaf 25:41 tot 26:39 met veel lacunas.Dit komt van 3e eeuw. (NESTLE-ALAND, NOVUM TESTAMENTUM GRAECE, blz 1. zie ook idem)

7) de volgende beschikbaar document van Mattheus is, p53 (zie foto 7). Er zijn maar 12 verzen van hoofdstuk 26 met lacunas.Dit komt van midden tot eind 3e eeuw (palaeographish gedateerd) (NESTLE-ALAND, NOVUM TESTAMENTUM GRAECE, blz 2.zie ook AN INTRODUCTION TO THE NEW TESTAMENT MANUSCRIPTS AND THEIR TEXTS blz 318)

8 de volgende beschikbaar document van Mattheus is p37, (zie foto 8. Het gaat om laatste verzen van Hoofdstuk 26 met lacunas.

Dit valt In hetzelfde klasse als p53 en komt van midden tot eind 3e eeuw. (paleografisch gedateerd) (NESTLE-ALAND, NOVUM TESTAMENTUM GRAECE, blz 2.zie ook idem)9) de volgende beschikbaar document van Mattheus is p 70 (zie foto

9). Er zijn 15 verzen van hoofdstukken 2 en 24 met lacunas.Dit komt van eind 3e eeuw (paleografisch gedateerd)(NESTLE-ALAND, NOVUM TESTAMENTUM GRAECE, blz 2.zie ook idem)

10) de volgende beschikbaar document van Mattheus is p101 (zie foto 10). Dit zijn maar 8 verzen van hoofdstukken 3 en 4.dit komt van eind 3e en begin 4e eeuw (paleografisch gedateerd)

(NESTLE-ALAND, NOVUM TESTAMENTUM GRAECE, blz 3.zie ook AN INTRODUCTION TO THE NEW TESTAMENT MANUSCRIPTS AND THEIR TEXTS blz 318).

Dit zijn de totale beschikbare documenten voor de evangelie volgens Mattheus tot de 4e eeuw.

>> Als we de lacunas niet mee rekenen, dan hebben we niet eens 100en verzen van Mattheus tot de 4e eeuw, laat staan “100en manuscripten”.

De beschikbare verzen kunnen hooguit een a4tje vullen, en dat is een lange weg verwijderd van de gehele manuscript van Mattheus die pas midden de 4e eeuw te vinden is, in Sinaiticus (01 of א) en niet eerder.

We hebben geen 100en manuscripten maar hooguit 10 stukjes papyri tot de 4e eeuw.

Inscriptio ΚΑΤΑ Ματθαίον

Geen een van de bovenstaande manuscripten heeft de titel “volgens Mattheus”.

Het zijn feitelijke documenten die tot de 3e eeuw beken stonden als “de herinneringen van de apostel. Justin Martyr refers more commonly to the ‘memoirs of the Apostles’ (ἐντоi&ς ἀπομνημονεύμασιν, ἃ καλεi&ται εὐαγγέλια, Apologia 66.3).

AN INTRODUCTION TO THE NEW TESTAMENT MANUSCRIPTS AND THEIR TEXTS blz 312, zegt dat we niet weten naar welke “gospel” hij refereert, “Which of the Gospels Justin cites and in what form of text he knew them have long been matters of debate”

In de vroege kerk hadden de papyris of hypotatical archetypes, geen enkele naam voor deze documenten en gingen ANONIEM rond. (Cambridge history of Christianity from origin op blz 185-187)

Alhoewel de eerste volledige tekst van Mattheus uit Sinaiticus komt (midden 4e eeuw), zelfs deze document had in eerste instantie de titel ΚΑΤΑ Ματθαίον niet. En is in de 7e eeuw door een latere corrector ingevoegd (א*) (zie foto 11). (AN INTRODUCTION TO THE NEW TESTAMENT MANUSCRIPTS AND THEIR TEXTS blz 108)

De vroegste document waar we de naam ΚΑΤΑ Ματθαίον kunnen vinden, is in Codex B (Vaticanus).Dit document dateert uit einde 4e eeuw.

En hiervoor bestaat er geen een manuscript of een papyri, waar de schrijver aangeeft dat deze evangelië “ΚΑΤΑ Ματθαίον” heet. (NA28 geeft aan de inscriptio bij codex B, ook door 2e corrector gedaan is (B*) , maar geeft aan dat dit niet veel later was dan de eerste scribe) (zie foto 12)

NESTLE-ALAND, NOVUM TESTAMENTUM GRAECE, Mattheus 1,zie foto 11, geeft aan dat inscriptio te vinden is bij “D K W Γ Δ f13 33”.

Al deze documenten komen van 5e eeuw en later. (zie foto 13)

Conclusie, De 2 beweringen die gemaakt zijn door onze broeder, 1) ‘100en manuscripten voor 250 ce”en2) “dat het de evangelie van Mattheus is”, zijn aantoonbaar vals.Ik nodig mijn christelijke broeder om toch opnieuw zijn informatie te controleren en waar nodig zijn mening aan te passen aan objectief en aantoonbare bewijs.

En voor verdere studie over de manuscripten (chester beatty library en P. bodmer library),verwijs ik naar het boek van Prof. Brent Nongbri, “Gods library”.